Köszöntjük a NET-GA Kft. weboldalán!

Lakossági klímákról

A lakossági légkondicionáló berendezések piaca mára egy kifejlett, hatalmas szakterületté vált. Számtalan gyártó, számtalan berendezés és még ezeknél is több szerelő érhető el. Ma már a polcokon ott van számtalan más területről ismerős gyártó saját márkás klímaberendezése is, az internet segítségével pedig szakáruházak sokasága kínál berendezéseket. A marketing osztályok kitartó munkájának köszönhetően elérhető milliónyi ismertető, katalógus és leírás, sőt már interaktív programok is támogatnak a döntéshozatalban. Félreértés ne essen, ez egy nagyon jó dolog, hiszen hatalmas a választék és valóban számtalan zseniális termék vált elérhetővé. A problémát az jelenti, hogy ekkora információáradatban nagyon nehéz eligazodnunk.

A vásárlás első lépése: a kiválasztás

Hogyan válasszunk tehát a több ezer elérhető berendezés közül? Meglepő lehet a válasz, de annál egyszerűbb. Önnek nem klímaberendezést kell választani, hanem klímaszerelőt. Egy olyan szakembert, aki képes kiválasztani az Ön számára legjobban megfelelő berendezést, majd azt kellő hozzáértéssel és precizitással képes is telepíteni otthonában.

Mikor fölkeres bennünket azzal a konkrét szándékkal, hogy klímaberendezést szeretne telepíttetni az otthonában, mi első lépésként elküldünk Önhöz egy szakembert, akivel megbeszélheti elképzeléseit. Egy kötetlen beszélgetés keretein belül tisztázhatják, hogy miért is szeretne klímaberendezést és milyen elvárásai vannak vele kapcsolatban. A szakember fölméri a telepítés helyszínét és adottságait, valamint igyekszik minden szükséges tájékoztatást megadni, melyre a döntés meghozatalához szüksége lehet. Miután minden kérdést sikerült tisztázni, szakemberünk már tud is Önnek mutatni olyan berendezéseket, melyek szóba jöhetnek az Ön esetében. A folyamat lényege, hogy fokozatosan szűkíteni tudjuk a szóba jövő berendezések listáját azáltal, hogy igyekszünk felmérni, mely készülékek tudnák a legjobban kiszolgálni az Ön kényelmét.

A beszélgetés végére még nem szükséges döntést hoznia. Munkatársaink a felmérés alapján készítenek Önnek egy árajánlatot, mely több alternatívát is tartalmaz megfelelő berendezésekre és azok telepítésére.

Melyik márka legyen a sok közül?

Nehéz lenne erről úgy nyilatkoznunk, hogy azzal ne bántsunk meg, vagy ne emeljünk ki más gyártókat, ezért segítségül inkább elmondom mi miért a Fujitsut választottuk forgalmazott márkánknak.

Ahogyan most Önök is, anno mi is egy hatalmas paletta előtt áltunk és szabadon válogathattunk a forgalmazásra szánt berendezések között. Föltettük hát magunknak a kérdést: Mi lehet az a márka ami mögé úgy tudunk beállni, hogy abban hiszünk is és szívesen ki is tartunk mellette? Mi lehet az a márka amivel sokat találkoztunk már és meg tudott győzni bennünket a minőségéről? Mi az a márka amit korábban a legkevesebbet kellett javítanunk? Melyik az a márka amiről a legtöbb pozitív visszajelzést kaptuk?

Így jutottunk el a Fujitsu klímák forgalmazásáig, ugyanis észre vettük, hogy az általunk megismert Fujitsu tulajdonosok a legelégedettebbek a választásukkal, sőt különös módon büszkék is berendezésükre és szívesen hangoztatják, hogy 10-15 év alatt sosem kellett javítani. Lenyűgöző eredmények és persze nem állítjuk, hogy más ne lenne erre képes, de az biztos, hogy mi a személyes tapasztalataink mellett, leginkább a Fujitsu tulajdonosok szenvedélye miatt döntöttünk a márka mellett. Akkor még nem is értettük mi ez a szenvedély, mára mi is a részeseivé váltunk.

Miért nem veheti meg Ön az üzletben?

Megveheti! Természetesen nincs kötelezettsége arra vonatkozóan, hogy a szerelőtől vásároljon, teljesen nyugodtan megveheti bármely áruházban. Elsősorban azért fontos egy szerelővel egyeztetni a kiválasztásról, mert ő lesz képes teljes körű tájékoztatást adni. Tény, hogy a legtöbb szerelő – hozzánk hasonlóan – ma már árulja is a berendezéseket, de ettől még bárhonnan beszerezhetőek. Amit viszont fontos tudnia, hogy az Ön garanciális képviselője minden esetben a telepítő partner lesz. Ebből eredően a szerelők sok esetben nem vállalják vagy csak emelt díjon biztosítják "idegen" berendezések telepítését. Amikor a költségeket vizsgálja, a berendezés és a telepítés díját mindig együttesen vegye figyelembe.

Sokaknak új és meglepő információ, hogy a klímaberendezések értékesítése ma már egy komoly hatósági szabályozás alatt álló folyamat. Ahhoz, hogy Ön el tudja hozni az üzletből a választott berendezést, nyilatkozatot kell tennie a Hatóság felé, hogy képzett szavállalkozás fogja végezni a telepítési munkálatokat. Nyilatkozat nélkül meg sem tudja vásárolni a berendezést.

Mire figyeljek a megrendeléskor?

Magyarország területén klímaberendezés értékesítését, telepítését és szervizelését kizárólag olyan vállalkozás végezheti, mely a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság által minősített és rendelkezik mind a szükséges szakmai kompetenciákkal, mind pedig a berendezések kezeléséhez szükséges eszköz háttérrel. Weboldalukon a vállalkozás adószámának vagy F-Gáz azonosítójának megadásával ellenőrizheti, hogy az Ön által választott partner rendelkezik-e a szükséges jogosultságokkal.

F-Gáz azonosítónk: 1000000021591

Hogyan tovább?

Miután kiválasztásra került a berendezés is, kezdődhet a telepítés. Fontos, hogy az időpont egyeztetésekor az alábbiakat vegye figyelembe. Egy átlagos berendezés telepítési ideje 4-6 óra, de egy nagyobb rendszer telepítése ennél lényegesen több időt is igénybe vehet. Feltétlenül kérje szerelője véleményét a várható időtartamról. A munkavégzéshez sok esetben szükséges lehet a berendezési tárgyak mozgatása, akár még bútorok eltolása is. Természetesen ezt munkatársaink elvégzik, sőt minden védendő berendezést le is takarnak, hogy ne keletkezzenek károk és indokolatlanul nagy por sem. A szerelés maga egy elég összetett művelet, mely során a szakemberek számtalan eszközt és gépet használnak, így kisebb lakásokban történő munkavégzéskor ez átmenetileg kellemetlen zsúfoltságot okozhat.

Miután a szerelés befejeződött, munkatársaink minden bútort helyreállítanak és ki is takarítanak, hogy semmi ne terelhesse el a figyelmét az új klímaberendezése megismeréséről. Miután eltűntek a szerszámok és gépek, szakemberünk bemutatja Önnek a készülék működését és átadja a szükséges dokumentációkat, beleértve a beüzemelést igazoló munkalapot is.

Klímaberendezések gyakori hibái

Nincs bosszantóbb, mint mikor a megvásárolt berendezés a legnagyobb nyári melegben cserben hagy bennünket, és a szerelő is csak napokkal később tud kijönni, mondván, annyi dolga van. Szerencsénkre ez a kellemetlenség a legtöbb esetben megelőzhető. A problémák forrása leggyakrabban telepítési, karbantartási és üzemeltetési hibákra vezethető vissza, így az első jó döntést a vásárláskor kell meghoznunk.

Split klímaberendezések telepítését kizárólag olyan, a Nemzeti Klímavédelmi Hatóságnál regisztrált vállalat végezheti, amely rendelkezik a szükséges elméleti és gyakorlati tudással, valamint a megfelelő eszközparkkal a helyes kivitelezés elvégzéséhez. Ezt egészítheti ki a választott márka előírása, ugyanis a legtöbb gyártó saját oktatási rendszerében képzi és jogosítja a vállalkozásokat az általa kínált berendezések telepítésére, karbantartására. Egy szakszerűen, a gyártók által előírt paramétereknek megfelelően telepített rendszer hosszú éveken át képes kiszolgálni a felhasználók igényeit, míg egy hibás telepítés már a szerelés másnapján is fejfájást okozhat.

Jellegzetes kiviteli hibák lehetnek az elégtelen kondenzvíz csőlejtés, a túl nagy távolságra telepített bel- és kültéri egységek, de talán még ezeknél is gyakrabban fedezhető fel az a klasszikus hiba, amikor a berendezés „nem kap levegőt”. A gyártói előírások részletesen ismertetik, hogy a beltéri és a kültéri egységek esetén milyen távolságokat kell tartanunk a különböző épületelemektől, bútoroktól, de akár a kerti növényzettől is. Ezek betartásának hiányában a berendezés által felhasználható levegő mennyisége korlátozódhat, mely elégtelen működéshez vezet.

A hosszú élettartam megőrzéséhez elengedhetetlen a helyes üzemeltetés és a meghatározott időközönkénti szakember által történő karbantartás, melyet a gyártók általában a garancia feltételeként meg is követelnek. A karbantartás alkalmával a szerelők ellenőrzik a teljes rendszer állapotát, többek között a bel- és kültéri egységek épségét, rögzítését, az elektromos és hűtőközeg oldali kötéseket, a csövek és vezetékek szigetelését, a mozgó alkatrészeket, fertőtlenítik a beltéri egység hőcserélőjét, tisztítják, illetve szükség esetén cserélik a légszűrőt. Továbbá fontos a kondenzvíz elvezető átöblítése, a kültéri egység hőcserélőjének tisztítása és az esetlegesen a levegő útjába álló akadályok megszüntetése. Végül tesztüzemet végeznek, melynek során ellenőrzik a működési paramétereket, összesítik a feltárt, már bekövetkezett és várható hibákat, szükség esetén javaslatot tesznek a további teendőkkel kapcsolatban. A szakemberek tanácsainak betartásával hosszú időre komfortosan érezhetjük magunkat otthonunkban.
A karbantartás jellemző gyakorisága évi 2 alkalom szokott lenni, de fontos tekintettel lenni az elhelyezésre, a berendezést érő terhelésekre és a gyártók külön előírásaira is. Bizonyos esetekben akár negyedéves gyakoriság is szükséges lehet. Természetesen a szűrőbetétek tisztítása szakember bevonása nélkül is elvégezhető, sőt, aktív szezonban ez akár 2-3 hetente javasolt is lehet.

Az üzemeltetésből eredő problémák között főként a helytelen használat emelendő ki. Nagyon fontos tisztában lennünk a berendezés működésének alapjaival, hiszen ha egy mosógéptől sem várjuk el, hogy egyetlen gombnyomásra elvégezze a dolgát a helyes program beállítása nélkül, egy split klímától se tegyük.

Szélsőséges nyári melegekben például azt tapasztalhatjuk, hogy a berendezés működése nem az igazi. Megy, de valahogy nem olyan hideget fúj, mint korábban. Ennek hátterében a legtöbbször az áll, hogy a berendezés a magas külső hőmérséklet miatt már nem tudja olyan hatékonyan leadni a hőt a környezetnek. Ez valahol patthelyzet, de sajnos el kell fogadnunk, hogy minden berendezésnek megvan a maga határa, ameddig jó hatásfokon képes dolgozni. Ezt átlépve bár működni fog, a korábbinál lényegesen kisebb teljesítmény leadására lesz csak képes. Amit ilyenkor tehetünk, az a termosztát magasabb hőmérsékletre történő beállítása. Igen, jól olvasták, nem csökkenteni kell, hanem emelni! Hiszen a távirányítón beállított érték az a hőmérséklet, amit mi a lakásban szeretnénk érezni. Logikusan végiggondolva, ha korábban 23 fokot sem tudott csinálni, 20-ra csökkentve sem lesz jobb. A csökkentéssel csak azt érjük el, hogy folyamatosan, egy reménytelen cél eléréséért dolgozva bizonyos alkatrészei károsodhatnak. Magasabb értékkel viszont elérhetjük, hogy a célt képes legyen teljesíteni, és ezáltal rövid időszakokra leállva „pihenhet” egy keveset.
A fenti problémát tovább rontja, ha a hő átadását végző két hőcserélő felület (a beltéri egység belseje és a kültéri egység hátoldala) erősen szennyezett. A szennyeződés rontja a hőátadást, ami további teljesítménycsökkenést okoz, melyen már csak szakember segíthet.

Megfelelő módon telepített és rendszeresen karbantartott berendezés birtokában nem kell tartania a nyári kánikulától, a magas páratartalomtól, de még a hírhedt, klímák okozta megbetegedésektől sem. Javasoljuk, még idejében keressen megfelelő szerviz partnert, hogy ne a nyári csúcsforgalomban várjon szakember segítségére.